jak mierzyć okna?

Kolor roku 2021 według Pantone

A zwycięzcą w 2021 jest...


Ultimate Gray ... i Illuminating. Pantone odsłonił nie jeden, a dwa odcienie, które nazwał swoim kolorem roku 2021. Wybór dwóch kolorów nie był pierwotnym planem, jednak Pantone uznał, że podobnie jak łączą się ludzie, stało się jasne, że jedna barwa nie może istnieć bez drugiej.
Jaskrawożółty odcień, nazywany Oświetleniem (en. Illuminating), ma przywołać "optymistyczną obietnicę dnia wypełnionego słońcem". Natomiast Ultimate Gray to znacznie spokojniejszy odcień, który mówi o "spokoju, stabilności i odporności". Te dwie barwy, jak mówi Pantone, mają odzwierciedlać zarówno powagę roku 2020, jak i nadzieję na bardziej obiecującą przyszłość. 
Amerykańska firma kolorystyczna Pantone wierzy, że parowanie odcieni pomoże ludziom "wzmocnić się energią, przejrzystością i nadzieją" w świecie, który stoi w obliczu wszechobecnej niepewności. Te dwa niezależne kolory, zostały połączone w celu stworzenia aspiracyjnego duetu barw, łączącego głębsze uczucie zadumy z optymistyczną obietnicą słonecznego dnia.

Jak Pantone wybiera kolor roku?


Kolor, a właściwie w przypadku roku 2021, kolory, są rezultatem poszukiwań kolorystów na całym świecie nowych wpływów w rozrywce, filmie, podróży, sztuce, technologii i modzie. Emocjonalna historia barw jest również istotnym aspektem podejmowania decyzji przez Pantone.
Poszukując odpowiedzi na pytania "Czego szukamy? Czego potrzebujemy? Oraz jakie są psychologiczne cechy koloru, które mogą dać nam to, czego szukamy?" 
Co ciekawe, Laurie Pressman z Pantone, mówi: "Naszym celem jest zaangażowanie ludzi w rozmowę wokół koloru". "To musi być organiczne. To musi być zgodne z prawdą o tym, co się dzieje." W decyzji uwzględniany jest nie tylko stan świata, ale także to, co dzieje się w sferze mody i sztuki. W tym roku był to także przytłaczający wpływ pandemii. Gdy ludzie poszukują sposobów na wzmocnienie się energią, jasnością i nadzieją na przezwyciężenie ciągłej niepewności, duchowe i śmiałe odcienie zaspokajają nasze dążenie do witalności.

Co mówią kolory 2021?


Illuminating to jaskrawa i wesoła żółć, mieniąca się żywiołowością, rozgrzewający się ciepły odcień, nasycony energią słoneczną. Ultimate Gray jest symbolem stałych i niezawodnych elementów, które są wieczne i stanowią solidny fundament. Przypominają kolory kamieni na
plaży i naturalnych elementów, co podkreśla zdolność natury do wytrzymywania próby czasu.

Odbudowa ducha, parowanie podkreśla naszą wrodzoną potrzebę bycia widzianym, widocznym, rozpoznawalnym, aby nasze głosy były słyszalne. Połączenie kolorów, których związek z wnikliwością, innowacyjnością i intuicją oraz szacunkiem dla mądrości, doświadczenia i inteligencji
inspiruje do regeneracji, popychając nas w kierunku nowych sposobów
myślenia i koncepcji.

Burzliwy rok 2020 skłonił inne firmy do wybrania podobnych odcieni, jak ich barwy roku 2021. Kilka miesięcy temu marka lakierów Dulux ogłosiła je jako Brave Ground, ziemisty beżowy odcień, który ma odzwierciedlać "siłę, jaką możemy czerpać z natury, nasze rosnące pragnienie, aby bardziej zbliżyć się do planety i spojrzeć w przyszłość".

Świetnie. Tylko po co mam to wiedzieć?


Może dlatego, że Pantone jest w zasadzie właścicielem amerykańskiego przemysłu kolorystycznego, więc ma ogromny wpływ na decyzje projektowe. Kolor wybrany przez Pantone odzwierciedla trendy
kolorystyczne w modzie, wzornictwie i wystroju wnętrz.
Od początku inicjatywa służyła również jako swego rodzaju barometr nastrojów, wybierając odcienie oddające ducha czasu. W latach, w których panuje niepewność, jak na przykład światowa pandemia roku 2020, często oznaczało to wybór kolorów, które mają uspokoić lub
podnieść na duchu.
Spokojne odcienie niebieskiego pojawiły się kilka razy w ciągu ostatnich dwóch dekad. Jednocześnie optymistyczny odcień żółtego, wybrano podczas innego powszechnego kryzysu gospodarczego. W 2009 roku. Pantone wybrał tętniącą życiem Mimozę, prowokując poczucie nadziei, ponieważ Wielka Recesja 2008 roku wstrząsnęła Ameryką Północną i Południową oraz Europą. Ubiegłoroczny wybór, Classic Blue, oferował poczucie bezpieczeństwa, gdy świat wkroczył w nową dekadę, a także balsam kojący uczucie niestabilności i niepokoju. Został on wybrany tuż przed tym, jak COVID-19 stał się międzynarodowym kryzysem.
Wyboru nie dokonuje się przypadkowo, ponieważ kolor produktu często dyktuje konsumentom sposób jego postrzegania - na przykład badanie Color Marketing Group z 2015 roku wykazało, że 85% klientów twierdzi,

iż kolor wpływa na ich decyzje zakupowe. Nie bez powodu Apple dodaje co roku nowy kolor do swojej oferty iPhone'ów. Kolory wybrane przez Pantone przenikają do naszych domów jako
ściany akcentujące, w filmach i programach telewizyjnych oraz w szeregu produktów konsumenckich: naczyniach kuchennych, bagażach, meblach, butach, torebkach i oczywiście odzieży. Częścią tego rozprzestrzeniania się jest szereg umów, które Pantone podpisuje co
roku z największymi firmami, takimi jak Adobe czy Apple. Gdy tylko Kolor Roku jest ogłoszony, konsumenci mogą kupić biżuterię, bagaż, a nawet deskorolki w wybranym kolorze Pantone. 
Tak więc, choć nie każdy kolor roku jest w stanie dyktować estetykę całej generacji firm, można śmiało powiedzieć, że zarówno w tym roku jak i w kolejnych latach, będziemy prawdopodobnie widzieć odcienie – świetlny żółty„ostatecznie” szare.